بازاریابی گياهان دارويي
نوشته شده توسط : ana1881

بازاریابی گياهان دارويي

نویسندگان :
فرامرز محمدي نژاد حويق
استاد دانشگاه پيام نور 
سوسن پوررحمتي
دانشجوي كارشناسي مديريت بازرگاني دانشگاه پيام نور

TMBAچكيده :
گياهان دارويي به عنوان يكي از مواهب الهي است و چنانچه برنامه‏ ريزي اصولي در شيوه توليد و بازاریابی آن صورت پذيرد، مي‏ تواند علاوه بر درمان بيماري ها، سبب ايجاد اشتغال مولد، جلوگيري از تخريب جنگل ها و مراتع و حفظ محيط زيست گردد. از عمده ‏ترين مشكلات موجود بر سر راه رشد و توسعه گياهان دارويي، بازاریابی محصولات آن مي ‏باشد. بازاریابی صحيح سبب مي‏ شود ‏تا محصولات بر اساس نياز مصرف‏ كنندگان توليد و به نحو بهداشتي و مورد پسند در اختيار آنان قرار گيرد. به دليل ويژگي هاي خاص گياهان دارويي چون فسادپذيري، توليد فصلي و حجيم بودن، بازاریابی محصولات آن از حساسيت بالايي برخوردار است. عمليات بازاریابی شامل انبارداري، حمل و نقل، درجه‏ بندي، بسته ‏بندي و تبديل مي‏باشد. در سازمان بازاریابی نيز توليدكنندگان، واسطه‏ ها و مصرف‏ كنندگان نقش عمده را ايفاء مي‏ نمايند.

واژگان کلیدی: بازاریابی ، گياهان داويي، محصولات


مقدمه:
خداوند متعال هيچ چيزي را بدون فايده نيافريده و در هر مخلوقي حكمتي نهفته است. از جمله نعمات خدادادي گياهان دارويي مي‏باشند كه از قديم‏الايام بشر با آنها آشنا گشته و جهت معالجات بيماران خود مورد استفاده قرار داده است. پيشرفت‏هاي علمي و فن‏آوري طي دو دهه اخير، اهميت و نقش گياهان دارويي را در تأمين نيازهاي بشر به‌ويژه در حيطه درمان دو چندان ساخته است. امروزه با بهره‏گيري از روشها و فنون تخصصي، مهمترين مواد و تركيبهاي مؤثر گياهي شناسايي و در ساخت انواع داروها و تركيبهاي شفابخش بكار گرفته مي‏شود. اثرات جانبي داروهاي شيميايي، الزامات زيست محيطي و روند تدريجي گرايش به سوي فرآورده‏هاي طبيعي سبب شده‏اند تا به گياهان دارويي توجه بيشتر شود. با عنايت به موارد ياد شده به‌ويژه پوشش دادن اشتغال كه به عنوان مشكل اساسي كشور و فراروي مسئولان مي‏باشد، لازم است تا نسبت به ترويج كشت و بهره‏برداري اصولي و هم چنين مصرف فرآورده‏هاي گياهان دارويي اقدام عاجل صورت گيرد.
بي شك اين امر زماني تحقق مي‏يابد كه فرآورده‏هاي با ارزش اين گياهان در چرخه اقتصادي قرار گيرد. مادامي كه تنها به كمك دانش بومي اين گياهان توليد و به صورت سنتي به مصرف مي‏رسند، انتظار تحول در اين زمينه عاقلانه به‏نظر نمي‏رسد. بنابراين همكاري تمامي بخش ها و اقتصادي شدن اين فعاليت ضروري مي‏باشد.
عمده‏ترين مشكل سد راه محصولات گياهان دارويي بازاریابی آن است. زيرا چنانچه بازار مناسب براي توليدات مهيا باشد، بهره‏بردار مي‏تواند به كار خود ادامه دهد.





:: برچسب‌ها: بازاریابی گياهان دارويي ,
:: بازدید از این مطلب : 195
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 15 تير 1393 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: